CDG Airport: begär din kompensation för försening - Flightright SE

Trustpilot 4.6/5 baserat på 375 omdömen

Paris Charles de Gaulle - Ersättning vid försenad eller inställd flygning

Kontrollera ditt ersättningsanspråk på bara 2 minuter

Charles de Gaulle flygplats
legal-expert

Godkänd av Oskar de Felice

Expert på flygpassagerares rättigheter

99 % framgång i domstol
På marknaden sedan 2010
Riskfritt

Nyligen inställda eller försenade flyg på Charles de Gaulle

Här hittar du alla förseningar och inställda flyg på Charles de Gaulle flygplats som du kan vara berättigad till kompensation för. Om du är passagerare på något av dessa flyg kan du snabbt kontrollera din rätt till ersättning och ge Flightrights jurister i uppdrag att driva igenom dina krav.

Sök

Inställt eller försenat flyg på Paris Charles de Gaulle Airport

Med sina tre terminaler är Paris Charles de Gaulle Airport inte bara den största flygplatsen i Frankrike, utan också en av de mest trafikerade i Europa. Enligt Flightright så var totalt 205472 flygningar schemalagda på Paris Charles de Gaulle Airport under 2023. Av dessa ställdes 2389 flygningar in, vilket motsvarar 1,16% av alla schemalagda flygningar. Dessutom var 981 flyg försenade, vilket motsvarar 0,48 % av alla flygningar.

Om du har drabbats av ett inställt, försenat eller överbokat flyg på CDG kan vi hjälpa dig. Som experter på flygpassagerares rättigheter kontrollerar vi om EU-förordningen är tillämplig på din situation och begär den ersättning som föreskrivs från flygbolaget. Du kan använda vår ersättningskalkylator för att snabbt kontrollera om du har rätt till ersättning.

Dina rättigheter vid försening eller inställd flygning på Paris Charles de Gaulle-flygplatsen

  • Enligt EU-förordningen kan du få upp till 600 euro i ersättning:
  • Om ditt flyg är försenat eller försenat i mer än 3 timmar, inställt eller överbokat.
  • Ersättningsbeloppet beror enbart på den tillryggalagda sträckan och inte på biljettpriset.
  • Du har upp till 2 år på dig att göra anspråk på ersättning.

Vad ska jag göra vid en försening eller inställd flygning på Charles de Gaulle?

  • Bekräfta orsaken till förseningen med flygbolaget
  • Spara biljetter, vouchers och andra dokument och ta foton.
  • Utbyt dina kontaktuppgifter och information med andra passagerare
  • Begär grundläggande tjänster efter en försening på två timmar

Ytterligare information om dina rättigheter som passagerare och EU:s förordning.

Vilka flygningar är berättigade till kompensation?

Enligt EU:s förordning om flygpassagerares rättigheter har du rätt till ersättning om ditt flyg anländer till slutdestinationen mer än tre timmar för sent. Ersättningsbeloppet beror på flygsträckan och inte på biljettpriset och kan begäras upp till 2 år senare. Vi måste dock ta hänsyn till två villkor:

  • Flygplanet måste avgå från en flygplats i Europeiska unionen….
    • Flygningen kan genomföras av vilket flygbolag som helst (franskt, europeiskt eller internationellt).
  • eller landa på en flygplats i Europeiska unionen
    • Flygningen måste genomföras av ett flygbolag med huvudkontor inom EU.

I vilka fall finns det rätt till kompensation?

Varje flygning som anländer till sin destination med en försening på minst 3 timmar, ställs in mindre än 14 dagar före ankomst eller nekas ombordstigning har rätt till ersättning, förutsatt att orsakerna till den oförutsedda händelsen kan hänföras till flygbolaget och omfattas av EU-förordningarnas tillämpningsområde. I undantagsfall är flygbolaget befriat från att betala ersättning.

Flygningen måste ha startat eller landat i ett europeiskt land; i det senare fallet måste flygbolagets säte också vara i ett EU-medlemsland. Ersättningsbeloppet beror inte på biljettpriset eller orsaken till resan, och kraven gäller för flygningar som inte är äldre än 2 år. Viktigt: Låt inte ditt flygbolag be om ursäkt! Hotell- eller måltidskuponger eller presentkort befriar inte flygbolaget från att betala din ersättning.

I dessa fall är det möjligt att kräva ersättning:

  • Förseningar: Ditt flyg har anlänt till destinationen mer än 3 timmar för sent.
  • Avbokningar: Du informerades om avbokningen mindre än 14 dagar före avresan.
  • Överbokning: Flygbolaget överbokar din flygning och du kan inte längre hitta en plats ombord.
  • Missat anslutningsflyg: Du missar ditt anslutningsflyg och når din slutdestination med en försening på 3 timmar eller mer.

Din kompensation vid inställt eller försenat flyg på Paris Charles de Gaulle Airport

Här följer en kort översikt över den ersättning du kan ha rätt till vid förseningar, inställda flyg eller överbokningar.

  • Kortdistansflyg – mindre än 1 500 km – 250 € i kompensation för berörda passagerare.
  • Medeldistansflyg – mellan 1500 km och 3500 km – rätt till 400 euro i kompensation per passagerare.
  • Långdistansflyg – mer än 3 500 km – rätt till 600 euro i kompensation för berörda passagerare

Försening, inställt eller överbokat flyg, missat anslutningsflyg? Du är berättigad till:

Kort avstånd upp till 1500 kmMedelsträcka upp till 3500 kmLångsträcka från 3500 km
t.ex. Stockholm – Göteborgt.ex. Stockholm – Parist.ex. Stockholm – New York
250€400€600€

*Lägre provision (vanligtvis 20 till 30 % plus moms)

Vad ska jag göra om jag drabbas av en försening eller inställd flygning på Paris Charles de Gaulle flygplats?

Du måste veta om den försening eller inställda flygning som du har drabbats av är berättigad till ersättning. Vi på Flightright förklarar vilka villkor som måste uppfyllas och i vilka fall du har rätt till ersättning.

Ange dina flyguppgifter i vår onlinekalkylator så gör vi ett anspråk åt dig hos vilket flygbolag som helst. På bara några minuter kommer vi att kontrollera om ditt krav är berättigat och hur mycket du har rätt till. Denna första kontroll är helt gratis och mer än 3,2 miljoner kunder har redan använt och litat på vår tjänst. Flightright har betjänat flygresenärer i mer än 14 år och har återvunnit otaliga kompensationsbelopp för sina kunder.

Grundläggande tjänster och upphämtning på Charles de Gaulle

Om ditt flyg har blivit inställt eller försenat med flera timmar har du rätt till vissa tjänster från flygbolaget. Dessa är

Kortdistans (mindre än 1500 km)Medeldistans (mellan 1500 km och 3500 km)Långdistans (mer än 3500 km)
Försening: 2 timmar eller merFörsening: 3 timmar eller merFörsening: 4 timmar eller mer
Drycker – SnacksDrycker – SnacksDrycker – Snacks
2 samtal, 2 fax eller 2 e-post2 samtal, 2 fax eller 2 e-post2 samtal, 2 fax eller 2 e-post

Flyg med en försening på 5 timmar

Om förseningen är mer än 5 timmar kan du avboka ditt flyg genom att be flygbolaget att återbetala din biljett eller genom att begära alternativ transport så snart som möjligt.

Uppskjutet flyg till nästa dag

Om ditt flyg skjuts upp till nästa dag kan flygbolaget erbjuda dig att tillbringa natten på ett hotell, inklusive transport från flygplatsen och tillbaka. Fråga direkt flygbolaget och, om du inte har fått någon ersättning, få en skriftlig bekräftelse på att flygbolaget kommer att ersätta kostnaderna.

Viktigt att tänka på
Kom ihåg: kuponger för snacks eller hotell eller rabatter på nästa flyg påverkar inte din rätt att kräva ersättning.

Flightright, din expertpartner

Som europeiska experter på flygpassagerares rättigheter kan vi hjälpa dig om du ställs inför en inställd, försenad eller överbokad flygning. Vi är engagerade och erfarna och kommer att vidta alla åtgärder gentemot flygbolaget. Om flygbolaget inte samarbetar kan vi ta ditt ärende till domstol med ditt samtycke. I detta avseende har vi en framgångsgrad på 99% av de fall vi företräder. Och allt detta utan att du behöver betala något: Vi tar på oss hela den finansiella risken. Om ditt ärende är framgångsrikt och vi får din ersättning, behåller vi en provision på 27% + moms.

Kanske har dina vänner också rätt till ersättning? Dela den här artikeln!

  • Få mellan 250 och 600 euro per person
  • Ingen investering, ingen bortkastad tid
  • Med ett internationellt nätverk av experter till din tjänst

Hur kan jag säkra ersättning för min nästa flygning?

Använd vår ersättningskalkylator för att se till att du inte går miste om några potentiella anspråk. Ange dina flyguppgifter från Charles de Gaulle-flygplatsen i förväg så meddelar vi dig så snart vi vet om du har rätt till ersättning.

Lite information om Paris Charles de Gaulle

Punktlighet på Paris Charles de Gaulle Airport

Enligt vår databas har Paris Charles de Gaulle Airport en sammanlagd försening som ligger långt över genomsnittet för franska flygplatser. Den ackumulerade förseningen motsvarar summan av förseningarna för alla flyg som avgår från CDG flygplats. Paris-Charles de Gaulle Airport var mycket välbesökt under 2023, med varierande grad av framgång. Det mest aktiva flygbolaget var Air France med totalt 90.953 flygningar, 1.030 inställda flygningar och 392 förseningar, vilket tyder på en robust verksamhet med en relativt låg störningsfrekvens. Tätt följt av Air France Hop (HOP!) med 22.528 flygningar, 316 inställda och 28 försenade, vilket indikerar en hög tillförlitlighet.

Wifi på Paris-Charles de Gaulle Airport

erbjuder dig en gratis och obegränsad anslutning. Om du behöver en mer effektiv anslutning erbjuder flygplatsen Premium-erbjudandet, som ger dig en oavbruten och reklamfri Wi-Fi-anslutning i två format: Wi-Fi Faster eller Wi-Fi Stronger.

Strejk på Paris-Charles de Gaulle Airport

Strejker är en av de främsta orsakerna till försenade eller inställda flyg i Frankrike. I händelse av en strejk som ligger utanför flygbolagets kontroll – till exempel arbetskonflikter bland flygplatsanställda, säkerhetspersonal eller flygledare – har passagerare i allmänhet inte rätt till kompensation enligt den europeiska förordningen om passagerares rättigheter om flygbolagen omdirigerar passagerarna så snart som möjligt. Men även i sådana fall är flygbolagen skyldiga att utan dröjsmål ordna ersättningstransport för sina passagerare. Om snabbast möjliga transport inte är möjlig förrän efter strejkens slut kan flygresenärerna ändå ha rätt till kompensation. Deras rättigheter kan enkelt utkrävas med hjälp av portaler för flygpassagerares rättigheter.

Om kunderna måste stanna kvar på flygplatsen på grund av strejken måste flygbolaget betala för kostnader som boende och måltider. Men om det är en strejk som är naturlig för flygbolaget kan det antas att det kan vidta lämpliga åtgärder för att undvika flygstörningar. Därför kan det bli aktuellt att betala ersättning om inte flygbolaget kan bevisa att alla nödvändiga åtgärder har vidtagits och att störningarna inte har kunnat undvikas. Du kan i alla händelser begära ett alternativt transportmedel till din destination samt snacks och drycker. Om det gäller en organiserad resa är det bäst att kontakta din resebyrå direkt för att hitta en alternativ lösning.

Vilka är mina rättigheter som passagerare om ett flyg ställs in på grund av strejk på Paris (Charles de Gaulle) Airport?

Om ditt flyg ska avgå från Paris (Charles de Gaulle) Airport och det pågår en strejk på flygplatsen i fråga, ska du först kontrollera om ditt flyg påverkas av de inställda flygningarna på grund av strejken. I enlighet med EU:s förordning om passagerares rättigheter har du rätt till alternativ transport eller återbetalning av biljettpriset. Du kan också ha rätt till ersättning om det inte finns några extraordinära omständigheter och det t.ex. är en intern flygstrejk. Kontakta ditt flygbolag för mer information om ersättningstransport, ombokning eller återbetalning av biljett samt lokala tjänster som catering och vid behov boende och transport till hotellet.

Kan jag få flygkompensation om mitt flyg på Paris (Charles de Gaulle) Airport är försenat eller inställt på grund av en strejk?

Ett inställt flyg eller en betydande försening på mer än tre timmar på grund av en strejk betraktas ofta som en extraordinär omständighet, förutsatt att strejken inte beror på flygbolaget eller flygbolagets personal. Det finns ingen rätt till kompensation under exceptionella omständigheter. Passagerare bör dock kontrollera sina rättigheter till grundläggande vård- och cateringtjänster på Paris (Charles de Gaulle) flygplats. Detta inkluderar måltider, förfriskningar och, om nödvändigt, boende, beroende på förseningens längd och flygrutten. Också viktigt att veta: Om ditt flyg ställs in på grund av att flygpersonalen strejkar har du rätt till återbetalning av biljettpriset, alternativ transport, catering på plats och ytterligare kompensation.

För information om Paris Charles de Gaulle klicka här.

Problem med ditt flyg från Paris Charles de Gaulle flygplats?

Enligt Flightrights uppgifter inträffade 3370 incidenter på Paris (Charles de Gaulle) flygplats under 2023, vilket motsvarar 1,64% av alla avgångar. Utkräv dina rättigheter! Flygförsening, inställt flyg, överbokning eller missad anslutning – flygbolaget måste kompensera dig om det är ansvarigt. Flightright kommer att göra allt som står i vår makt för att se till att du får tillbaka din ersättning.

Rulla till toppen