Strejker: Passagerares rättigheter vid försenade och inställda flyg - Flightright SE

Trustpilot 4.6/5 baserat på 375 omdömen

Strejker: Passagerares rättigheter vid försenade och inställda flyg

Kontrollera ditt ersättningsanspråk på bara 2 minuter

Strejker Passagerares rättigheter vid försenade och inställda flyg
legal-expert

Godkänd av Oskar de Felice

Expert på flygpassagerares rättigheter

99 % framgång i domstol
På marknaden sedan 2010
Riskfritt

Vilka rättigheter har passagerare vid inställda eller försenade flyg?

Om flyg ställs in eller försenas på grund av strejker har flygresenärerna vissa rättigheter. Beroende på orsaken till flygproblemet kan du ha rätt till återbetalning av dina biljetter eller en schablonkompensation på mellan 250 och 600 euro.

Passagerares rättigheter under strejker i ett nötskal:

  • Flygbolagen är skyldiga att organisera alternativa transporter för flygresenärer så snart som möjligt
  • Om det är långa väntetider på flygplatsen har flygresenärer rätt till vård i form av dryck, måltider, telefonsamtal och hotellövernattning
  • Om ett flyg är försenat med mer än fem timmar eller ställs in helt, kan flygresenärer begära återbetalning av biljettpriset
  • Rätt till ersättning på upp till 600 euro, särskilt vid strejker av flygbolagsanställda, i andra strejker även på grund av otillräckliga åtgärder för att säkerställa snabba ersättningstransporter

Vid strejker i flygtrafiken uppstår regelbundet störningar som kan vara mycket obekväma för flygresenärerna. I sådana fall är flygbolagen skyldiga att organisera ersättningstransporter för de berörda resenärerna så snart som möjligt. Om en väntan på flygplatsen är oundviklig har flygresenärer rätt till förmåner i form av drycker, måltider, telefonsamtal och till och med hotellboende. Om flyget är försenat eller inställt med mer än fem timmar kan de berörda begära återbetalning av biljettpriset och dra sig ur avtalet. Om passagerare frånträder avtalet behöver flygbolaget inte längre transportera dem. Utöver rätten till återbetalning av biljettpriset kan flygbolagsanställda även få kompensationsbetalningar på 250 till 600 euro vid strejk. För alla andra strejker är schablonkompensation på upp till 600 euro endast möjlig om flygbolaget inte erbjuder tidigast möjliga ersättningstransporter för passagerare.

Vid flyganfall: När måste ersättning betalas ut till flygresenärer?

Om flygbolagets personal strejkar kan flygresenärer kräva ersättning på upp till 600 euro. EU-domstolen (EG-domstolen) beslutade i sin dom av den 17 april 2018 (ref. C-175/17) att en plötslig strejk av flygbolagets anställda inte är en exceptionell omständighet och att flygbolaget har rätt till 250 till 600 euro i ersättning, beroende på situationen Flygvägen är skyldig. Men även om andra flygtrafikdeltagare som flygplatsanställda eller flygledare strejkar är flygbolagen inte nödvändigtvis befriade från att betala ersättning. Passagerare har fortfarande rätt till ersättning även om flygbolagen inte har vidtagit alla rimliga åtgärder för att hålla konsekvenserna av strejken så låga som möjligt.

När finns det ingen rätt till ersättning?

I händelse av en strejk som ligger utanför flygbolagets kontroll – såsom arbetsupplopp av flygplatsanställda, säkerhetspersonal eller flygledare, har passagerare i allmänhet inte rätt till ersättning enligt den europeiska förordningen om flygpassagerares rättigheter om flygbolaget: transport inomhus. som ersättare så snart som möjligt. Men även i sådana fall är flygbolagen skyldiga att omedelbart organisera ersättningstransporter för sina passagerare. Om snabbast möjliga transport är möjlig först efter strejkens slut kan flygresenärer fortfarande ha rätt till ersättning. Dina rättigheter kan enkelt upprätthållas med hjälp av passagerarrättighetsportaler. Om kunder måste vänta på flygplatsen på grund av strejken måste flygbolaget stå för kostnader som logi och måltider.

Hur mycket är ersättningen?

Vid inställd flyg eller långa förseningar har du rätt till följande:

  • Kortdistansflyg — Upp till 1500 km: Passagerare kan ha rätt till 250 € i ersättning
  • Mellandistansflyg — Mellan 1500 km och 3500 km: Passagerare kan ha rätt till 400 €
  • Långdistansflyg — Mer än 3500 km: Passagerare är berättigade till 600 € i ersättning
Kort avstånd upp till 1500 kmMedelsträcka upp till 3500 kmLångsträcka från 3500 km
t.ex. Stockholm – Göteborgt.ex. Stockholm – Parist.ex. Stockholm – New York
250€400€600€

*Mindre provision (vanligtvis 20 till 30 % plus moms)

Hur ska passagerarna bete sig vid strejkrelaterade förseningar och inställda?

Om flygresenärer redan befinner sig på avgångsflygplatsen och måste vänta på sitt plan har de rätt till förmåner. Avsättningar, såsom måltider och förfriskningar, måste stå i proportion till passagerarnas väntetid. Det finns ingen exakt uppdelning av när något är skyldigt. Passagerare har följande rättigheter:

  • Gratis drinkar
  • Gratis måltider
  • Hotellövernattning om en eller flera nätter på flygplatsen är nödvändig
  • Transport mellan flygplatsen och hotellet
  • Gratis kommunikationsmöjligheter via telefon, fax eller e-post

Det verkar lämpligt att tillhandahålla gratis drycker för flygresenärer efter att ha väntat cirka en timme, små snacks efter två timmars väntan och gratis drycker, måltider och kommunikationsalternativ för passagerare efter att ha väntat fyra timmar eller mer.

Rulla till toppen