Vid strejker bland piloter och/eller kabinpersonal, som i fallet med Lufthansa-strejkerna, har berörda flygpassagerare bland annat rätt till ersättningsflyg och, om nödvändigt, kompensation vid inställt flyg.
När var de senaste Lufthansa-strejkerna?
Inställda och försenade flyg samt försvunnet bagage: Mitt i semestersäsongen orsakar Lufthansas pilotstrejk kaos på flygplatserna.
Men vilka rättigheter (flygrättigheter) har resenärerna? I följande tabell ger vi dig en översikt över de tidigare strejkerna hos flygbolaget Lufthansa. Ta en titt och kontrollera med vår beräkningsapp om du kan få kompensation för din flygstörning.
Flygbolag | När | Anledning till strejken | Rätt till ersättning |
---|---|---|---|
Lufthansa | 02.09.2022 | Misslyckade löneförhandlingar mellan fackföreningen Vereinigung Cockpit och flygbolaget. | Kolla nu |
Lufthansa | 27.07.2022 | Anropet från ver.di (Vereinte Dienstleistungsgewerkschaft) för att kunna bygga upp ett tryck i löneförhandlingarna. | Kolla nu |
Om du drabbas av Lufthansas strejk och ditt flyg ställs in har du i princip alltid rätt till återbetalning av biljett eller ersättningstransport, vilket Lufthansa måste erbjuda dig. Om du anländer till din destination med en försening på mer än tre timmar kan du kräva upp till 600 euro i ersättning från flygbolaget (minus arvodet). Om ditt flyg ställs in direkt kan du också ha rätt till ersättning på upp till 600 euro, förutsatt att Lufthansa informerade dig om det inställda flyget mindre än 14 dagar före avgång.
Påverkas du av Lufthansas strejker?
Lufthansa och de andra flygbolagen i Lufthansa-gruppen presterade inte särskilt bra denna flygsommar. I en rankning sammanställd av Flightright över inställda flyg under sommaren 2022 låg Lufthansa långt före flygbolag som easyJet och Ryanair med över 3 600 inställda flyg.
Har du bokat ett Lufthansa-flyg som påverkas eller sannolikt kommer att påverkas av Lufthansas strejker? Du kan när som helst kontrollera din flygstatus på följande länk.
Varför strejkar Lufthansas piloter?
Piloter, flygvärdinnor, markpersonal – med några månaders mellanrum sker en strejk i ett eller annat flygbolag. Den vanligaste orsaken till en strejk är löneförhandlingar. Genom strejken använder flygbolagets personal strejken som hävstång för högre löner. En personalstrejk föregås dock oftast av en misslyckad förhandling med arbetsgivaren.
I detta fall försöker de anställda att få högre lön eller bättre arbetsvillkor från sin arbetsgivare och använder strejken som ett påtryckningsmedel.
Lufthansas piloter försöker också förbättra sin position i löneförhandlingarna genom att gå ut i strejk.
Vilka rättigheter har passagerare under Lufthansas strejk?
- Lufthansa är skyldigt att organisera ersättningstransport för flygpassagerare så snart som möjligt.
- Under långa väntetider på flygplatsen har Lufthansas passagerare rätt till omvårdnad i form av drycker, måltider, telefonsamtal och hotellövernattning.
- Om en flygning försenas med mer än 5 timmar eller ställs in, kan flygpassagerarna kräva biljettpriset. Det finns också ett krav på ersättning på upp till 600 euro (minus arvodet).
Har du drabbats av en flygförsening, inställt flyg eller överbokat flyg?
Har ditt flyg ställts in på grund av strejken på Lufthansa?
Vad har jag rätt till enligt EU-lagstiftningen i händelse av ett inställt Lufthansa-flyg?
- Om ett Lufthansa-flyg ställs in mindre än 14 dagar före avgång kan flygpassagerare ha rätt till en kompensation på mellan 250 och 600 euro per person (minus arvodet) enligt EU:s förordning om flygpassagerares rättigheter.
- Dessutom måste Lufthansa Airline antingen återbetala biljettkostnaderna eller erbjuda gratis ersättningstransport.
- Om du köper en ny biljett har du rätt till återbetalning av den dyrare biljetten.
- I Tyskland har passagerare 3 år på sig att kräva ersättning.
- I undantagsfall kan kompensationen uppgå till 600 € (minus arvodet), men rätten till återbetalning av biljett eller ersättningstransport kvarstår.
Vilka är mina rättigheter vid en flygförsening med Lufthansa?
- Från en väntetid på 2 timmar har flygpassagerare rätt att få drycker och snacks av flygbolaget, i detta fall flygbolaget Lufthansa.
- Vid förseningar på 3 timmar eller mer på slutdestinationen har passagerarna rätt till kompensation på mellan 250 € och 600 € (minus arvodet).
- Barn med egen sittplats har också rätt till kompensation.
Hur kan Flightright hjälpa dig?
Har du drabbats av en strejk hos Lufthansa? EU-lagstiftningen är tydlig: flygbolag måste betala ersättning för flyg som försenats eller ställts in på grund av personalstrejker.
Enligt EU:s förordning om passagerares rättigheter har passagerare rätt till ersättning vid försening, inställt flyg, överbokning eller missad anslutning. Du kan få upp till 600 euro i ersättning per person (minus framgångsprovisionen).
Tips: Flightright hjälper dig att hävda dina rättigheter som flygpassagerare! Till och med i domstol om det behövs. Hos oss kan du kontrollera dina anspråk kostnadsfritt på två minuter. Enkelt ✅ snabbt ✅ & utan risk ✅ Kolla ditt flyg nu.
Som experter på flygpassagerares rättigheter driver vi igenom din rätt till ersättning mot flygbolaget!
Flightright kämpar som den marknadsledande konsumentportalen för upprätthållande av flygpassagerares rättigheter. Vi står upp för dina rättigheter i händelse av en flygförsening, inställd flygning eller nekad ombordstigning och hänvisar till europeiska unionens förordning om flygpassagerares rättigheter 261/2004. Flightrights experter på flygpassagerares rättigheter hjälper dig också gärna med återbetalning av biljetter och återbetalning för inställda paketresor.