Flyga i åskväder: Att flyga är utan tvekan det snabbaste sättet att resa bekvämt från A till B. Så är det åtminstone när man ska resa långa sträckor. Vissa kan sova bekvämt under en flygning, för andra är det en gränsöverskridande händelse. Åskväder under flygningen ger en särskilt stor spänning. Även människor utan flygrädsla får ibland panik här. Men åskväder kan ha andra effekter. Konsekvenserna är ofta flygförseningar och inställda flyg på grund av dåligt väder. Nedan förklarar vi hur farligt ett åskväder egentligen är för flygplan och vad du har rätt till vid försening eller inställning.
Vad är egentligen ”dåligt väder”?
Termen dåligt väder används på ett överdrivet sätt i vardagen. För många räcker det med att himlen är molnig och att solen är skymd för att tala om dåligt väder. I samband med flygresor måste man dock tillämpa helt andra standarder. Vi förklarar de tre vanligaste väderfenomenen som kan leda till problem i samband med flygresor.
1. Storm
Inom meteorologin talar man om en storm när en eller flera extrema väderhändelser är inblandade. Väldigt olika väderextremer kan vara aktuella här. Starka vindar som stormar eller orkaner är lika dåligt väder som blixtar, kraftiga skyfall eller snöstormar.
2. Åskväder front
Åskfronter förekommer vanligtvis i våra regioner på sommaren. Anledningen till detta är de delvis extrema temperaturskillnaderna. Om en kall luftfront ger kyla under den varma sommaren, för den ofta med sig en serie åskmoln. Detta kallas i sin tur för en åskfront. Man måste skilja på åskfronterna på sommaren och klassiska värmeåskväder. Medan värmeåskväder ofta bara påverkar små områden, kan åskfronter ibland medföra storskaliga skyfall, blixtar och åska.
3. Askmoln
En form av ”dåligt väder” som lyckligtvis förekommer ytterst sällan är det så kallade askmolnet. Detta orsakas av vulkanisk aktivitet. Det mest kända exemplet är Islands Eyjafjallajökull, som bröt ut den 20 mars 2010. Den resulterande vulkanaskan kastades upp i luften av utbrott. På grund av den dåliga sikten som molnet orsakade i det europeiska luftrummet avbröts flygtrafiken på stora delar av kontinenten.
Hos oss kan du kontrollera dina reklamationer kostnadsfritt på två minuter. Du kan få upp till 600 euro i ersättning per person (minus arvodet).
När informerade flygbolaget dig om inställd flyg / flygförsening?
På flygdagen / Mindre än 14 dagar före
Är du också drabbad av en överbokning, ombokning av flyg eller ett missat anslutningsflyg? Kolla flyg nu. Enkelt ✔ snabbt ✔ & utan risk ✔
Vad är egentligen ett åskväder? Farlig blixt?
Åskväder är inte bara åskväder. Inom meteorologin skiljer man på olika former. Orsaken är alltid höga temperaturskillnader. Detta är anledningen till att de starkaste åskvädrarna vanligtvis inträffar under sommar- och vintermånaderna. Under sommarens åskväder är det den fuktiga, varma luften som stiger upp och möter kalla luftmassor i högre belägna områden. Ett vinteråskväder uppstår däremot när luftmassorna redan på hög höjd plötsligt svalnar avsevärt. De stora temperaturskillnaderna leder till ökad molnbildning som i sin tur producerar el. Blixtar och åska förekommer så att denna spänning kan lossna.
Väderfenomenet blixtar och åska har fascinerat och skrämt människor i tusentals år. Detta är knappast förvånande, särskilt med tanke på den befintliga vetenskapliga kunskapen om våra förfäder. De förknippade alltid det högljudda knastrande och ljusa, plötsliga ljusen med en varning från sina gudar eller från naturen. Men även om vi är smartare idag betyder det inte att blixten är ofarlig. Blixtnedslag genererar en extremt hög ström, vilket kan resultera i allvarliga skador som brännskador.
Flyger flygplan i åskväder?
Åskväder i sig medför en viss risk som helt enkelt måste hanteras. Men hur är det med att flyga under ett åskväder? Kan du flyga när det blir blixt? Flygplan är ett extremt säkert transportmedel. Men kan de flyga i ett åskväder? Det är ett faktum att flygplan ibland träffas av blixten på sin resa från A till B. Enligt experter händer detta ståljättarna minst en gång om året. Men flygplan kan vanligtvis motstå dessa stötar utan ytterligare komplikationer. Detsamma gäller passagerarna inne. De brukar trots allt knappt märka något av påverkan. Det visar sig i ett lätt tryck eller ett subtilt vinglande.
Akustiskt och visuellt får man däremot ut mer. De typiska fenomenen blixtar utspelar sig trots allt också på hissnande höjder. Det betyder att även här uppstår ett plötsligt starkt ljus först och främst. Detta följs av en sprakande åska. Men du ska inte låta det göra dig galen. När allt kommer omkring är de väl skyddade från blixten på planet. På grund av metallhöljet kan blixten inte tränga in i planets inre. Allt som är kvar av den är bara en liten prick på planets skrov. De som upplever ett åskväder på yrande höjder för första gången kan säkert få panik. I det här fallet bör du komma ihåg att en stormfront vanligtvis passerar snabbt.
Att flyga i åskväder: hur farligt är det egentligen?
Att flyga i åskväder är en vacker upplevelse för väldigt få. Det beror inte minst på att många redan är rädda för blixtar och åska på jorden. Om du sedan dessutom hamnar i en exceptionell situation på planet blir effekterna oftast ännu värre. Men är ett åskväder verkligen farligt för flygplan? Många passagerare accepterar detta, eftersom flygförbud införs vid åskväder. Vad få människor vet är att flyg i detta fall sällan försenas eller ens ställs in på grund av riskerna för flygplanet, besättningen och passagerarna. Bakom det ligger snarare riskerna för människor som måste arbeta runt det. Särskilt de som tar hand om säkerheten och bagagelastning på asfalten på en flygplats är särskilt utsatta. För att undvika skador på dem har flygplatser vanligtvis hanteringsförbud i dessa fall.
Först efter åskvädrets slut tillåts människor att arbeta på banan igen och flygningar kan börja igen. Men hur kan det komma sig att du är helt förskonad från åskvädret där inne? Det är här som Faraday-burprincipen kommer in i bilden. Det vet vi också från stängda fordon på marken som bilar eller lastbilar Faraday-buren beskriver en lag där ett slutet utrymme riktar blixten runt den runda kroppen när blixten slår ner. När blixten väl har cirklat runt kroppen lämnar den den igen. Av detta följer att personerna inte behöver oroa sig för att bli träffade av blixten inuti. För att utesluta långsiktiga konsekvenser för flygplanstekniken servas ett flygplan som träffats av blixten noggrant efter landning.
Vad händer när ett plan träffas av blixten?
Vad händer när blixten slår ner i planet? På grund av flygplanets speciella materialval och form behöver du inte vara rädd för ett blixtnedslag. Så fort blixten slår ner i flygplanet sprider den sig över hela flygkroppen enligt Faraday-burens princip, urladdas och lämnar sedan maskinen i motsatta änden av islagspunkten. För att hålla skadorna på aluminium- och kopparhöljet så låga som möjligt försöker kaptener undvika åskfronter så gott det går.
Så är det helt säkert att flyga i åskväder?
Om du sitter på ett flygplan behöver du inte vara rädd för att bli träffad av blixten. Detta säkerställs av den fysiska principen i Faraday-buren. Så är det helt ofarligt att flyga genom ett åskväder? Eftersom 200 000 flygplan för last och passagerare från A till B varje dag över hela världen, har det förstås också funnits problem i historien som är resultatet av en storm. Trots allt kan inte ens den bästa flygplanstekniken och de modernaste meteorologiska prognoserna ändra det faktum att olyckor inträffar i undantagsfall. Men i de mest sällsynta fall är det blixtar som utgör en fara. Istället kan starka vindbyar bli en fara. Men även om denna fara är allestädes närvarande bör den inte överskattas. Moderna system för flygstöd klarar lätt kraftiga vindbyar.
Dåligt väder – alltid en extraordinär omständighet?
När det kommer till frågan om ersättning till följd av en försening eller till och med inställd flygning måste du ställa dig själv en avgörande fråga. Är detta vanliga eller extraordinära omständigheter? Om en extraordinär omständighet gör att ditt flyg avgår för sent eller inte alls, kan du tyvärr inte heller göra anspråk enligt EU:s förordning om flygpassagerares rättigheter 261/2004. Flygbolaget kan trots allt inte hållas ansvarigt för omständigheterna. Om ditt flyg plötsligt ställs in, är väderförhållandena ofta ansvariga för detta. Eftersom stormar, åskväder och kraftiga skyfall är exceptionella omständigheter kan du inte heller hålla flygbolaget ansvarigt för dem.
Inställt flyg och flygförseningar på grund av åskväder – vad har du rätt till?
En storm är en extraordinär omständighet som flygbolaget inte ansvarar för. Som ett resultat av detta har du inte rätt till några anspråk enligt EU-förordning 261/2004 om passagerarrättigheter i händelse av försening eller avbokning. Detta gäller för övrigt inte bara när flygplan inte får starta på grund av vädret. Om ett flygplan har träffats av blixten kommer det att kontrolleras i detalj av specialister i efterhand. Detta kan ibland ta några timmar, vilket också leder till förseningar. Eftersom denna process också är direkt relaterad till vädret kommer en sådan försening i de flesta fall att bero på en extraordinär omständighet. Men kan jag få ersättning trots dåligt väder? Ett försök kan alltid vara värt besväret. I det här fallet är det bara att kontakta experter för flygpassagerares rättigheter som Flightright. Vi kontrollerar om flygbolaget bara använder en dålig ursäkt eller om det verkligen ligger något bakom ursäkten för de extraordinära omständigheterna.
Kompensationsbetalningar på grund av stormar: Så säkrar du dina anspråk
Missade du ditt flyg eller blev det helt inställt? I dessa fall har du vanligtvis rätt till ersättning enligt EU:s förordning om flygpassagerares rättigheter 261/2004. Ett undantag gäller endast om synnerliga omständigheter har lett till detta. Men du bör också kontrollera din reklamation om du blir försenad på grund av storm. För du har inget att förlora. För att hålla dina chanser att få ersättning så höga som möjligt är det bäst att hålla sig till följande checklista.
1. Flyga i åskväder – checka in i god tid
Se till att komma till incheckningsterminalen i tid för att checka in i tid. Annars riskerar du att bli ytterst ansvarig för ett missat flyg. Du kanske också är intresserad av: Online incheckning – fördelar och tips.
2. Observera flygtrafiken
Ert flygbolag hävdar att stormar är orsaken till förseningen eller avbokningen? Håll ett öga på flygtrafiken för att analysera om den verkligen har ställts in eller minskat drastiskt. Om ingenting har förändrats kan flygbolaget bara försöka ge en ursäkt som en extraordinär omständighet.
3. Flygande i åskväder – dokumentation
Du bör definitivt dokumentera dina fynd och motsvarande tider. I efterhand kan detta visa sig vara värdefulla bevis för att passagerarnas rättigheter ska upprätthållas.
4. Flygande i åskväder – kontrollera rättighet
Du kan enkelt kontrollera om du har rätt till ersättning hos Flightright.
5. Registrera krav – även i efterhand
Även om ditt flyg var för flera månader eller till och med år sedan, kan du upprätthålla dina rättigheter i efterhand. I till exempel Tyskland är preskriptionstiden för detta tre år.
Hur stor är ersättningen?
Hur stor ersättningen är i detalj beror på olika faktorer. Längden på förseningen är inte den enda viktiga faktorn här. Frågan om det är en kort-, medel- eller långdistansflygning är också aktuell. Om ankomsten är försenad med minst tre timmar är dina rättigheter följande:
- Korta avstånd upp till 1 500 kilometer: 250 euro per person
- Medeldistans 1 500 till 3 500 kilometer: 400 euro per person
- Långa sträckor över 3 500 kilometer: 600 euro per person
Flygförsening (vid destinationen efter eventuell ombokning och/eller omdirigering)
upp till 2 timmar | upp till 3 timmar | upp till 4 timmar | aldrig kommit | avstånd/avstånd |
0 € | 250 € | 250 € | 250 € | < 1500 km |
0 € | 400 € | 400 € | 400 € | 1500 km – 3500 km |
0 € | 600 € | 600 € | 600 € | > 3500 km |
Inställd flyg (på destinationen efter eventuell ombokning och/eller omdirigering)
upp till 2 timmar | upp till 3 timmar | upp till 4 timmar | aldrig kommit | avstånd/avstånd |
125 € | 250 € | 250 € | 250 € | < 1500 km |
200 € | 400 € | 400 € | 400 € | 1500 km – 3500 km |
300 € | 600 € | 600 € | 600 € | > 3500 km |
Hur kan Flightright hjälpa dig?
Din resa är bokad men nu kommer flygbolaget i vägen för din semesterlycka? Ditt flyg är överbokat, försenat eller inställt? Ditt bagage har blivit försenat eller kommit bort?
Enligt EU:s förordning om passagerares rättigheter har passagerare rätt till ersättning vid försening, inställt flyg, överbokning eller missad anslutning. Du kan få upp till 600 euro i ersättning per person (minus framgångsprovisionen).
Tips: Flightright hjälper dig att hävda dina rättigheter som flygpassagerare! Till och med i domstol om det behövs. Hos oss kan du kontrollera dina anspråk kostnadsfritt på två minuter. Enkelt ✅ snabbt ✅ & utan risk ✅ Kolla ditt flyg nu.
Som experter på flygpassagerares rättigheter driver vi igenom din rätt till ersättning mot flygbolaget!
Flightright kämpar som den marknadsledande konsumentportalen för upprätthållande av flygpassagerares rättigheter. Vi står upp för dina rättigheter i händelse av en flygförsening, inställd flygning eller nekad ombordstigning och hänvisar till europeiska unionens förordning om flygpassagerares rättigheter 261/2004. Flightrights experter på flygpassagerares rättigheter hjälper dig också gärna med återbetalning av biljetter och återbetalning för inställda paketresor.