Viktigaste fakta om ”Flygändringar – passagerares rättigheter”
- I EU:s förordning 261/2004 om passagerares rättigheter fastställs tydliga regler för flygförseningar och ändringar av flygtider.
- En flygändring utgör en ändring av avtalet om lufttransport.
- En flygändring är en ändring av de planerade flyguppgifterna som görs av flygbolaget.
- En flygändring kan påverka avgångstid, ankomsttid, flygplanstyp eller hela tidtabellen.
- Om flygbolaget ställer in en flygning eller väsentligt ändrar flygtiderna har resenärerna vissa rättigheter, inklusive möjlig ersättning.
- Om flygbolaget informerar dig om ändrade flygtider mellan 0 och 7 dagar före avresan har du rätt till ersättning om din ankomst blir mer än 2 timmar senare än planerat.
Har ditt flyg blivit försenat eller inställt? Kontrollera dina rättigheter nu och öka dina chanser till ersättning
Ändrade flygtider: Avbokning personligen eller av flygbolaget
Avbeställning av flygresenärer – Personlig avbeställning
Om resenärer vill ändra sina flygtider eller avboka sitt flyg av personliga skäl, gäller respektive flygbolags eller researrangörs avbokningsvillkor. Beroende på de specifika villkoren och vilken typ av biljett som bokats kan avboknings- eller ombokningsavgifter tillkomma.
Avbokning från flygbolagets sida
Om ett flygbolag eller en researrangör ställer in en flygning eller väsentligt ändrar flygtiderna har resenärerna vissa rättigheter och kan få ersättning. Dessa rättigheter anges i EU-förordning 261/2004, även kallad förordningen om flygpassagerares rättigheter.
Ändrad eller inställd flygtid?
Först och främst är det viktigt att kontrollera om det är en faktisk ändring av flygtiden eller en inställd flygning. Ibland säljer flygbolagen en inställd flygning som en ändrad flygtid, eftersom detta innebär olika regler. Ett enkelt sätt att känna igen detta är att kontrollera om det nya flyget har samma flightnummer som det gamla. Om så inte är fallet är det en avbokning.
Mitt flyg avgår från en annan flygplats – kan jag avboka kostnadsfritt?
Ja, det här fallet hanteras på samma sätt som en avbeställning av flyg. Du har möjlighet att kostnadsfritt säga upp avtalet och få full återbetalning av flygpriset. Innan du fattar ett beslut är det dock lämpligt att kontrollera kostnaderna för en ersättningsflygning.
Ändrad flygtid – Vad du bör veta
Om flygbolaget informerar dig om ändrade flygtider mellan 0 och 7 dagar före avresan har du rätt till ersättning om ankomsten är mer än 2 timmar senare än planerat och avgången inte är mer än en timme tidigare än planerat.
Om flygbolaget informerar dig om ändringar av flygtiderna inom 8-14 dagar före avresan har du rätt till ersättning om din ankomst är mer än 4 timmar senare än planerat och din avgång inte är mer än 2 timmar tidigare än planerat.
Ersättning för försenat flyg, ersättning för inställt flyg
Ersättning vid överbokning
Kompensation för nekad ombordstigning
Beställ Flightright bekvämt online:
Vi verkställer din återbetalning och ersättning!
Hos oss kan du kostnadsfritt kontrollera dina anspråk på två minuter. Du kan få upp till 600 euro i ersättning per person (minus framgångsprovisionen).
Har du också drabbad av ett missat anslutningsflyg? Kontrollera ditt flyg nu. Enkelt ✔ snabbt ✔ & utan risk ✔
Måste passagerare acceptera alla flygbolagsändringar? – Så här gick det för Lena och Thomas
1. Utgångsläget/problemet
”Hjälp, vårt flyg till Sydafrika har blivit uppskjutet. Vad gör vi nu?” Det finns gott om den här typen av hjälpsamtal i reseforum innan semestersäsongen börjar.
Lena och Thomas, ett ungt par från Berlin, hade sett fram emot sin välförtjänta drömsemester i Sydafrika i flera månader. Allt verkade perfekt planerat: Resväskorna var packade, förväntningarna var påtagliga och nedräkningen till avresan var igång. Men så, strax före den planerade avresan, fick de ett meddelande som kastade omkull deras resplaner – en ändring av flygtiden.
Istället för att lyfta kl. 10.30 som planerat skulle Lena och Thomas lyfta först kl. 18.50. En försening på mer än tre timmar, vilket också påverkade ankomsttiden. Detta innebar en försening på mer än tre timmar vid ankomsten till destinationen. Glädjen över semestern försvann nästan omedelbart och de två konfronterades med den oväntade ändringen av flygtiden.
Lena och Thomas första reaktion var förvirring och ilska. Hur kunde flygbolaget ändra sina flygtider på flygplatsen med så kort varsel utan att meddela det i förväg? De hade redan planerat sina aktiviteter på resmålet och den här ändringen hotade att helt omintetgöra deras planer.
Trots sin frustration över den oväntade ändringen av flygtiden hade Lena och Thomas inget annat val än att acceptera förseningen och ge sig iväg på sin resa. Anledningen till detta var att de hade blivit inbjudna till ett viktigt evenemang och det var viktigt för dem att komma i tid.
2. Stress med flygbolaget – avslag på begäran om ersättning
Efter hemkomsten från resan beslutade Lena och Thomas att vidta åtgärder för att få lämplig kompensation för de olägenheter och den tidsförlust de hade lidit. Flygresenärer som drabbas av flygförseningar bör ha rätt till ersättning i enlighet med EU:s förordning 261/2004 om passagerares rättigheter.
Men vägen till denna kompensation visade sig vara mer komplicerad än väntat. Flygbolagets kundtjänst var svår att nå, och när Lena äntligen fick tag på någon i telefon blev hon överöst med en massa byråkratiskt pappersarbete. De var tvungna att visa upp sina reseuppgifter och flygbiljetter, kämpa sig igenom en mängd formulär och slutligen stå ut med oändliga väntetider hos kundtjänsten.
Efter att i flera dagar ha kämpat för sin ersättning fick Lena och Thomas beskedet att deras ersättningskrav hade avslagits. Flygbolaget hävdade att ändringarna av flygtiderna berodde på extraordinära omständigheter (saknad besättning, sjuk pilot) och att de därför inte var skyldiga att betala ersättning. Lena och Thomas var besvikna och frustrerade över att deras försök att få ersättning hade misslyckats.
3. Kampen fortsätter: stöd från Flightrights portal för passagerarrättigheter
Lena och Thomas gav dock inte upp. De sökte på internet efter sätt att trots allt kunna genomdriva sitt krav på ersättning. Efter en tid kom Thomas ihåg att hans släkting Mareike redan hade varit med om en liknande situation med ett flygbolag. Thomas tog genast kontakt med Mareike. Lyckligtvis hade Mareike upplevt en liknande situation med ett annat flygbolag sommaren 2022. Mareike fick framgångsrikt hjälp av Flightright. Hon rådde Lena och Thomas att kontakta Flightrights portal för passagerarrättigheter för att göra sina anspråk gällande.
4. Lösningen: Flightright kommer in i bilden – kompensation för flygförseningar
För att kontrollera sin rätt till ersättning använde Lena och Thomas Flightrights kostnadsfria kompensationsräknare. Med hjälp av denna hjälpsamma kalkylator kunde de ange sina flyguppgifter och omedelbart avgöra om de hade rätt till ersättning. När deras anspråk hade bekräftats beslutade de sig för att instruera Flightright att genomdriva sina anspråk.
Flightright tog sig an Lena och Thomas fall och kontrollerade på nytt flyguppgifterna för att säkerställa att de uppfyllde alla krav för ersättning. Efter att anspråket hade bekräftats vidtog Flightright rättsliga åtgärder och började förhandla med flygbolaget för parets räkning.
Efter flera veckors intensiva förhandlingar kunde Flightright till slut säkra kompensation för Lena och Thomas. De två fick en ersättning på 600 euro per person (*minus provision (vanligtvis 20 till 30% plus moms)) i enlighet med EU:s förordning om passagerares rättigheter för flygförseningen och de olägenheter som den medförde.
Du kanske har fått intrycket att det är komplicerat att kräva ersättning för ändrade flygtider. Så är också fallet om du försöker begära ersättning direkt från flygbolaget. Det beror på att flygbolaget naturligtvis inte har något större intresse av att kompensera dig ekonomiskt och därför kan ditt krav avvisas eller helt enkelt ignoreras.
Med Flightright som din partner kan du luta dig tillbaka och låta oss göra jobbet. Vi kommer att driva igenom dina krav med framgång medan du kan njuta av din dag eller förbereda dig för din nästa resa. Använd vår ersättningskalkylator för att ta reda på om du har rätt till ersättning på bara några minuter. Om du är berättigad tar vi hand om din kompensation för flygförsening utan byråkrati eller pappersarbete. Begär din ersättning idag!
- Försenat kortdistansflyg – Upp till 1500 km – Passagerare är berättigade till 250 € i ersättning
- Försenat mellandistansflyg – Mellan 1500 km och 3500 km – Passagerare är berättigade till 400 €
- Försenat långdistansflyg – Över 3500 km – Passagerare är berättigade till 600 € i ersättning
Enligt EU:s förordning om passagerares rättigheter beräknas ersättningsbeloppet utifrån flygsträckan:
Kort avstånd upp till 1500 km | Medelsträcka upp till 3500 km | Långsträcka från 3500 km |
t.ex. Stockholm – Göteborg | t.ex. Stockholm – Paris | t.ex. Stockholm – New York |
250€ | 400€ | 600€ |
FAQ – Vanliga frågor: Måste passagerarna acceptera alla ändringar som görs av flygbolagen?
I denna FAQ hittar du svar på vanliga frågor om ändring av flygtider. Ta reda på mer om dina rättigheter.
Vad är grunden för ditt krav på ersättning vid en ändring av flygtiden?
Passagerare drabbas ofta av oväntade ändringar av flygtider. Tyvärr skickas dessa meddelanden ofta ut för sent. I EU:s förordning 261/2004 om passagerares rättigheter fastställs tydliga regler för ombokning av flygningar och ändringar av flygtider. I många fall har passagerare rätt till kompensation på upp till 600 euro per person.
Vad är en flygändring?
En flygändring är en ändring av avtalet om lufttransport. Detta kan ske i form av en uppskjuten, ombokad eller inställd flygning. En flygändring är en ändring av de planerade flyguppgifterna som görs av flygbolaget. Det kan finnas olika skäl till en flygändring, t.ex. väderförhållanden, tekniska problem, personalbrist eller operativa justeringar.
En flygändring kan påverka avgångstiden, ankomsttiden, flygplanstypen eller till och med hela flygschemat. I sådana fall kommer flygbolaget att informera passagerarna om ändringarna och erbjuda alternativa alternativ, till exempel en alternativ flygning eller återbetalning. Det är viktigt att passagerarna uppger sina kontaktuppgifter vid bokningen så att de kan informeras om eventuella flygändringar.
Vilka typer av flygtidsändringar finns det?
Det finns olika typer av ändringar av flygtider, t.ex. ändringar av avgångstid (tidigarelagd avgångstid, försenad avgång), ankomsttid (tidigarelagd ankomsttid, försenad ankomsttid), transfertider, mellanlandningar eller omdirigeringar. Dessa kan vara antingen kortsiktiga eller långsiktiga.
Kan flygtider helt enkelt ändras?
Flygbolag och researrangörer kan ändra flygtider, men är skyldiga att informera resenärerna om sådana ändringar i god tid. Beroende på tillämpliga lagar, förordningar och reseavtalets allmänna villkor kan resenären ha rätt till en sänkning av resans pris, ombokning eller full återbetalning av resans pris vid betydande ändringar av flygtiderna.
När behöver du inte acceptera ändringar i flygtiden?
Acceptera inte en ändring av flygtiden – En ändring av flygtiden kan vara oacceptabel för resenärer om den har en betydande inverkan på deras resplaner. Det kan t.ex. vara fallet om ändringen gör att passageraren missar sitt anslutningsflyg eller missar viktiga affärsmöten eller privata möten. I sådana fall har passagerarna rätt att inte acceptera flygtidsändringen och att kräva lämplig kompensation.
När måste jag acceptera en ändring av flygtiderna?
Som regel måste resenärer acceptera ändringar av flygtider om de anses vara rimliga. Rimligheten kan variera från fall till fall och beror på olika faktorer, till exempel hur länge flygningen är uppskjuten samt tillämpliga lagar och förordningar. Vid betydande ändringar av flygtiderna kan resenären ha rätt till en sänkning av resans pris, ombokning eller full återbetalning av resans pris.
Har flygbolaget tydligt informerat om den ändrade flygtiden?
Hur informerades du om ändringen av flygtiden? Ditt flygbolag eller din researrangör har ett ansvar att tydligt informera dig om det sker några ändringar av dina flygtider. Det innebär att du måste informeras om tidsändringen antingen via telefon, sms eller e-post. Meddelande via en app, där meddelandet försvinner direkt eller är svårt att hitta, är inte tillåtet.
Ändrad flygtid eller försenat flyg?
Hur vet jag om det är en ändring av flygtiderna eller bara en försening? Det är en bra fråga. Det är inte alltid lätt att se skillnaden, men det finns vissa ledtrådar. Om flyget till exempel tidigareläggs med kort varsel eller om flightnumret ändras, tyder det vanligtvis på ändrade flygtider. Men om flightnumret inte ändras och flyget med kort varsel flyttas till en senare avgångstid är det mer sannolikt att det rör sig om en försening. Det kan hända att flygbolaget försöker framställa en ändring av flygtiden som en försening, t.ex. för att undvika att behöva betala ersättning för en försening på mindre än tre timmar. Om du är osäker rekommenderar vi att du kontrollerar om du har rätt till ersättning för en uppskjuten flygtid.
Rätt att ändra flygtider: Vilka flygningar omfattas av den europeiska passagerarförordningen 261/2004?
EU-förordning 261/2004/EG reglerar rättigheterna vid ändring av flygtid. Denna förordning gäller för följande flygningar:
- Flyg med destinationer och avgångsflygplatser inom EU
- Flyg ut ur EU om avreseflygplatsen ligger inom EU.
- Flyg från länder utanför EU med destinationsflygplats inom EU, förutsatt att det är ett europeiskt flygbolag.
Trots tydlig rättspraxis försöker vissa flygbolag fortfarande kringgå sina lagstadgade skyldigheter. Det är därför oerhört viktigt att flygresenärer är medvetna om sina rättigheter och kompensationsmöjligheter vid ändrade flygtider.
Vad beror kompensationsbeloppet på vid en ändring av flygtiden?
Har jag rätt till ersättning om mina flygtider ändras? Vad beror min rätt till kompensation för ändrade flygtider på? Om dina flygtider ändras kan du ha rätt till ersättning enligt EU-förordningen EG 261, som skyddar flygresenärer och garanterar vissa rättigheter vid förseningar, inställda flygningar och andra flygstörningar. Rätten till kompensation beror till stor del på tidpunkten för meddelandet om ändrade flygtider. Här följer en översikt över reglerna om kompensation för ändrade flygtider:
1. ändrade flygtider: 0 till 7 dagar före avgång
Om du informeras om en tidsändring inom sju dagar före avgång och flyget avgår mer än en timme tidigare eller anländer två timmar senare till destinationen, har du rätt till full ersättning.
2. ändrade flygtider: 8 till 14 dagar före avgång
Om passagerarna informeras om ombokningen mellan åtta och fjorton dagar före avresan har de fortfarande rätt till ersättning. Kompensationen för ändrade flygtider är dock endast 50 % av det totala beloppet om flyget avgår mer än två timmar tidigare eller anländer mer än fyra timmar senare till destinationen. Denna förordning tar hänsyn till den längre ledtid som passagerarna har för att anpassa sig till ändringarna.
3. ändring av flygtid mer än 14 dagar före avresa
Om flygbolag eller researrangörer informerar sina kunder om ändrade flygtider mer än 14 dagar i förväg finns det tyvärr ingen rätt till kompensation. Denna förordning bygger på antagandet att passagerarna har tillräckligt med tid för att ändra sina resplaner i enlighet med detta och anpassa sig till de nya flygtiderna.
- 0 till 7 dagar före avgång – rätt till ersättning föreligger (om avgång sker en timme tidigare eller landning sker två timmar senare)
- 8-14 dagar före avresan – rätt till ersättning föreligger (om avresan sker två timmar tidigare eller landningen sker fyra timmar senare)
- Mer än 14 dagar före avresa – ingen ersättning
Viktigt: Den tidpunkt då du informerades om ändringen av flygtiden är avgörande.
Vad kan jag göra om mitt flyg är uppskjutet?
- Ansök om prisreduktion.
- Begär ombokning till ett annat flyg.
- Kräv full återbetalning av resans pris.
- Kräva ersättning för försenade eller inställda flyg som inte beror på force majeure.
Uppskjutet flyg: Kräv ersättning
Om ditt flyg har skjutits upp och du vill begära ersättning för de ändrade flygtiderna finns det naturligtvis vissa skyldigheter som du måste uppfylla. Följande punkter måste uppfyllas för att vi ska kunna hjälpa dig att begära ersättning:
- Checka in i tid: Du har checkat in i tid på flygplatsen
- Flygningen var inte längre än 2 år sedan
- Flygningen lyfte från eller landade i EU
Rättigheter vid ändring av flygtid: hantering av uppskjutet returflyg
Det händer ibland att resenärer under semestern får reda på att deras returflyg har ändrats väsentligt. I sådana fall finns det olika alternativ som kan övervägas:
Prisnedsättning: En senareläggning av returflyget kan betraktas som en reseavbräcklighet. Resenären ska omedelbart informera sin reseledare och begära en lösning om han eller hon inte samtycker till ändringen. Om arrangören inte lyckas åtgärda situationen kan resenären ansöka om prisavdrag.
Boka ett alternativt flyg: Ett annat alternativ är att på egen hand boka ett annat flyg vid den ursprungliga avgångstiden och fakturera arrangören för de extra kostnaderna. Detta alternativ är dock mindre populärt bland många resenärer, eftersom de måste förfinansiera den alternativa flygningen och sedan ansöka om återbetalning från arrangören – eventuellt till och med på laglig väg.
Viktigt: Det kan vara komplicerat att fastställa ersättning för en avbruten flygning. Vi är här för att hjälpa dig. Låt oss kontrollera och klargöra ditt kompensationskrav!
Ändring av flygtid i undantagsfall – finns det rätt till kompensation?
Under exceptionella omständigheter, t.ex. storm eller politisk instabilitet, kan flygtiderna ändras. I sådana fall är flygbolaget eller researrangören inte ansvariga och det finns ingen rätt till ersättning. Flygbolaget är inte ansvarigt för tidsändringen eftersom orsaken till störningen ligger utanför dess kontroll. Läs mer om extraordinära omständigheter och när du har rätt till ersättning här: Kompensation för extraordinära omständigheter.
Vem hjälper till om flygbolaget inte betalar?
Många flygresenärer ställer sig frågan; vad gör man om flygbolaget inte hjälper till? Vad gör man om flygbolaget inte betalar? Oroa dig inte för det! Flightright finns vid din sida. Som en ledande konsumentportal står vi upp för dina rättigheter som flygpassagerare. Baserat på EU:s förordning 261/2004 om flygpassagerares rättigheter står vi vid din sida vid försenade eller inställda flyg, ombokningar eller nekad ombordstigning – och vid behov även i domstol. Våra experter på flygpassagerares rättigheter kan också hjälpa dig med återbetalning av biljetter och återbetalning av inställda paketresor. Flightright har en framgångsgrad på 99 % och erbjuder en kostnadsfri kompensationsräknare som du kan använda för att kontrollera din rätt till kompensation. Processen är enkel, snabb och bekväm – och riskfri för dig.
Slutsats: Så här kan du gå tillväga vid en ändring av flygtiden
Tack vare Flightrights stöd kunde Lena och Thomas framgångsrikt få ersättning för sin oväntade ändring av flygtiden. Lena och Thomas berättelse visar hur viktigt det är att känna till sina rättigheter som passagerare och att agera korrekt vid försenade eller inställda flyg. EU:s förordning om passagerares rättigheter skyddar passagerare från oväntade ändringar av flygtider och ger dem rätt till kompensation om vissa villkor är uppfyllda.
Om du påverkas av en ändring av flygtiden rekommenderar vi följande steg:
- Be flygbolaget att skriftligen bekräfta orsaken till flygproblemet
- Begär vårdtjänster på flygplatsen för att uppfylla dina behov.
- Kontrollera om du har rätt till ersättning genom att använda Flightrights kostnadsfria ersättningskalkylator.
- Om ditt krav bekräftas, instruera Flightright att hävda dina rättigheter.
Lena och Thomas reseupplevelse visar att flygtiderna kan ändras även om man planerar och bokar noga.
Fallet med Lena och Thomas visar hur viktigt det är att ta reda på vilka rättigheter man har som flygresenär och att vända sig till specialiserade portaler för flygpassagerares rättigheter som Flightright för att få stöd i att hävda dessa rättigheter. Passagerare ska inte vara rädda för att hävda sina rättigheter om deras resplaner påverkas av oförutsedda flygförseningar eller ändringar, eftersom EU:s förordning om passagerares rättigheter står på deras sida.
Som du säkert redan har märkt när du läser skyddar lagen om flygpassagerare dina rättigheter vid flygförseningar, ändrade flygtider och inställda flyg i enlighet med EU-förordning 261/2004. De enskilda bestämmelserna kan dock vara förvirrande för lekmän. Om du vill hävda dina rättigheter direkt gentemot flygbolagen krävs det uthållighet och tålamod. Ofta åberopas exceptionella omständigheter eller så erbjuds vouchers som skiljer sig avsevärt från kompensationsbetalningarna på upp till 600 euro per person.
På Flightright kan vi vår sak och är bekanta med flygbolagens knep och ursäkter. Vi kämpar för dina rättigheter och du betalar oss bara om vi lyckas genomdriva dina krav. Det innebär att det inte finns någon ekonomisk risk för dig – ingen kompensation, ingen avgift (du betalar bara om vi vinner)!
Och sist men inte minst: Även om ditt flyg är i tid bör du ändå se till att du kommer till flygplatsen i tid för incheckning. För även vid överbokning eller nekad ombordstigning kan du fortfarande få ersättning. Var medveten om dina rättigheter och använd dem för att göra din nästa flygning så trevlig som möjligt. Vi önskar dig en trevlig resa!
Hur kan Flightright hjälpa dig?
Är du fast på flygplatsen på grund av ett försenat flyg? Ditt flyg har ställts in eller du har tagits bort från passagerarlistan (nekad ombordstigning)?
I alla de beskrivna situationerna har du som passagerare rätt till ersättning.
Enligt EU:s förordning om passagerares rättigheter har passagerare rätt till kompensation vid förseningar, inställda flyg, överbokningar och missade anslutningsflyg. De kan få upp till 600 euro i kompensation per person (minus framgångsprovisionen). Denna ersättning är oberoende av biljettpriset. Flightright upprätthåller dina rättigheter åt dig. I domstol om det behövs.
Tips: Flightright hjälper dig att hävda dina passagerarrättigheter! Hos oss kan du kontrollera dina anspråk kostnadsfritt på två minuter. ✔️Enkelt, ✔️snabbt ✔️och utan risk
Som marknadsledande konsumentportal kämpar Flightright för att flygpassagerares rättigheter ska upprätthållas. Vi står upp för dina rättigheter i händelse av en flygförsening, inställd flygning eller nekad ombordstigning och hänvisar till Europeiska unionens förordning om flygpassagerares rättigheter 261/2004.
Som experter inom området flygpassagerares rättigheter hävdar vi din rätt till ersättning gentemot flygbolaget!