Press | Flightright

Flightright pressrum

Välkommen till pressavdelningen på Flightright, portalen för flygpassagerares rättigheter och konsumentskydd. Här hittar du kontaktuppgifter till våra presskontakter och en översikt över våra experter som är tillgängliga för intervjuer. Du har också tillgång till våra pressmeddelanden och vårt pressmaterial. Vi förser dig gärna med fakta, siffror och konsumenttips om alla aspekter av flygresor.

Som marknadsledande portal för flygpassagerares rättigheter företräder vi konsumenterna gentemot flygbolagen när det gäller flygproblem som förseningar, inställda flyg och nekad ombordstigning. Vi hänvisar då till förordning 261/2004 om flygpassagerares rättigheter (EG 261) och tar även passagerare till domstol för att genomdriva krav på kompensation och återbetalning av biljetter. Totalt har vi redan drivit in mer än 600 miljoner euro i kompensation till våra kunder. Flightright grundades 2010 av Dr Philipp Kadelbach och Dr Sven Bode och leds nu av Managing Director Dr Jan-Frederik Arnold.

2024: Ännu ett svårt år för flygresenärerna

Vi antar att det fortfarande inte kommer att gå smidigt på många europeiska flygplatser och flygbolag 2024 och att passagerarna måste vara beredda på inställda flyg och förseningar. Flygbolag och flygplatser försöker kompensera för personalbristen och automatisera processer, men flygverksamheten kommer definitivt inte att fungera smidigt. Det finns också en risk för ytterligare strejker inom flygsektorn. Om dessa strejker sammanfaller med semesterperioden kan ytterligare flygkaos inte uteslutas.

Mediakontakt

Lena-Knoblauch
Lena KnoblauchKontakta för pressförfrågningar

Felix-Höfermann
Felix HöfermannKontakta för pressförfrågningar

E-Mail: press@flightright.se
Mobil: +49 152 54633145

Flightright-expert för din intervju

Oskar-de-FeliceOskar de FeliceChef för den juridiska avdelningen och expert på flygpassagerares rättigheter

Chef för den juridiska avdelningen och expert på flygpassagerares rättigheter
Oskar de Felice har erfarenhet av att stå framför kameran och har redan svarat på frågor från många stora medier som Der Spiegel, FAZ och RTL. Han går till botten med de juridiska frågorna inom flygpassagerares rättigheter på ett enkelt och begripligt sätt.

”Vid kortvariga inställda flygningar och långa förseningar kan flygresenärerna kräva en kompensation på mellan 250 euro och 600 euro, eftersom interna flygstrejker inte är en extraordinär omständighet som Lufthansa gärna använder för att försöka komma undan.”

Feyza-TurkonFeyza TürkönExpert på Flygpassagerarrätt

Feyza Türkön är expert på flygpassagerarrätt på Flightright och vet hur man kommunicerar komplexa juridiska frågor på ett enkelt och begripligt sätt. Hon har fått sin breda expertis genom sitt arbete på välrenommerade advokatbyråer som specialiserat sig på reselagstiftning. Tack vare sin internationella erfarenhet har hon en mångfacetterad syn på flygresenärers rättigheter och hon har regelbunden kontakt med medierepresentanter för att dela med sig av sin expertis inom området flygpassagerares rättigheter.

”Den fortsatt höga andelen inställda och försenade flyg i hela Europa är alarmerande och orsakar problem för tusentals flygresenärer. Det är precis här vi kommer in i bilden och hjälper flygresenärerna att hävda sina rättigheter.”

Jan-Frederik-ArnoldDr. Jan-Frederik ArnoldVerkställande direktör och branschexpert

Dr Jan-Frederik Arnold leder Flightright-koncernen, enlegal-techgrupp som samlas under Allright-paraplyet. Förutom företagsutveckling har han också arbetat med att främja den digitala juridiska branschen i många år. Han kommer gärna att föra koncernens moderna konsumentskydd och ekonomiska aspekter närmare dig i en expertdiskussion.

”Flightrights tjänster är exakt anpassade till konsumenternas behov och utökas ständigt. Vi hjälper flygresenärer när flygbolagen inte gör det.”

Fakta om flygbolag och flygproblem

Besök gärna våra Flightright-rankningar om flygbolag och flygproblem som inställda och försenade flyg.

Pressmaterial

Pressrepresentanter kan ladda ner Flightright -bildmaterialet som görs tillgängligt här för användning i sina rapporter utan att behöva inhämta företagets förhandsgodkännande. Om du behöver bilder med högre upplösning eller har andra frågor, skicka bara ett e-postmeddelande till press@flightright.se

Rulla till toppen